Alina / Foto: Gabriela Urm

Alina

Me teame suurepäraselt, mida tuleb teha siis, kui meil läheb hästi: me pidutseme, tantsime, naerame, peame kõnesid ja kallistame. Kuid meil on äärmiselt vähe oskusi endaga toime tulemiseks, kui kõik läheb halvasti ja reaalsusekanga rebenemise tagant paistab suure särava tõe asemel ükskõikne ja sisutu kaos. Nende olukordade jaoks ei ole etiketti. Nende olukordade jaoks ei ole teisi sotsiaalseid rituaale peale unustuse. Ja nendest olukordadest võib saada argipäev. Hea, kui siis on veel alles nood viimased inimesed, kes meid millegipärast ikka veel armastavad ning viskavad oma õlekõrre teise otsa meile, musta augu kõikeneelavasse sügavikku.

Soome kirjaniku Elli Salo näidendil põhinev „Alina“ on lavastus sõltuvusest, kaassõltuvusest ja inimestest, kes ei saa maailmaga hakkama. Kuid see on ka lavastus lõputust kaamoseajast, mille pimeduse lunastab esimene lumehelves. Ning lavastus usust, et katkiseid asju ja inimesi ei või lihtsalt minema visata – isegi siis, kui neile pole enam ruumi.

⬛ AITÄH

Eliise Künnis, Jaan Saar, Roomet Jakapi, Rauno Polman, Mariell Tragon, Sten Arvi, Jeremy Macachor, Epp Peedumäe, Tõnu-Ott Külm, Tanel Asmer, Kristlyn Liier, Mihkel Salk ja Elektriteater, Kirsten Simmo ja Eesti Teatri Agentuur, Samelin, Soome Instituut, Genialistide Klubi, Saksa Kultuuri Instituut ja Tartu Uus Teater!

⬛ TOETAJAD

Tartu Linn, Eesti Kultuurkapital, Kultuuriministeerium

⬛ ESIETENDUS

10. detsembril 2021 Genialistide Klubis


Pidu katku ajal / Foto: Gabriela Urm

Pidu katku ajal

Kriisid on alati põhjustanud ühiskondade killustumist. Kunagi ei olda ühel meelel, MIKS valesti läks, kes on SÜÜDI ja kuidas oleks kõige parem EDASI minna. Ent seekordse pandeemia ajal ei suudeta kokku leppida isegi selles, MIS on valesti. Sest me elame ajal, mil igaühel on oma tõde. Ajal, mil isegi kellegi suremise fakt seatakse kahtluse alla. Ajal, mil avastad, et sul on väga palju tuttavaid, kellel on tuttavaid, kes teavad väga lähedalt kedagi, kes oskab väga täpselt öelda, kust otsast probleemi lahendama peab. Sest tegelikult pole küsimus enam ammu teadmistes, vaid usus. Ning uskmatutega ei argumenteerita, vaid sõditakse. Vahendeid valimata.

Must Kast võtab südame rindu ja astub sellele sõjatandrile. Kuid ikka musta huumori, laulude ja tantsudega rikastatud moel! Rumal ei ole mitte see, kes ei tea, vaid see, kes teab teisiti kui mina! Või mis!? Publik on teretulnud oma tõdedega, aga peab arvestama, et üks tõde korraga!

NB! Lavastus ei ole kuidagi seotud Puškini samanimelise näidendiga.

⬛ AITÄH

Eesti Maanteemuuseum, Varbuse Teemaja, Saksa Kultuuri Instituut, Kaja Kleimann!

⬛ TOETAJAD

Eesti Kultuurkapital, Tartu Linn, Kultuuriministeerium

⬛ ESIETENDUS

23. juulil 2021 Eesti Maanteemuuseumis Põlvamaal


Sada sekundit südaööni

“Maailm, kus miski pole enam püha, vajab uusi pühakodasid, mis esindaksid paremini kaasaegseid väärtuseid. Uue aja religioon on ammu valmis, seda tuleb lihtsalt vastavalt tunnistada.” (Edward von Lõngus)

“Sada sekundit südaööni” on Musta Kasti ja Edward von Lõnguse koostöölavastus, mis esietendub ühes Lõnguse esimese isikunäituse avamisega Tallinnas. Näitus ja lavastus toimuvad 1899. aastal ehitatud tehases, kus toodeti tuumaelektrijaamadele keemilis-tehnoloogilist seadmestikku ehk toideti nähtust, mis seab ühele kaalukausile inimeste kasvava energia- ja tarbimisvajaduse ning teisele elu ja ohutuse. Tikk-takk, maailmalõpukell!

⬛ ESIETENDUS

2. juulil 2020 Ülemiste Citys Tallinnas

⬛ AITÄH

Edward von Lõngus, Tallinna Biennaal, Eesti Kultuurkapital, Kultuuriministeerium, Tartu linn, Võhma Valgusevabrik, Punch Drinks, EuroPark, Pupilo, Tallinna Lennujaam, Eesti Noorsooteater, Illimar Vihmar, Indrek Lillemägi, Lissi Lodeson, Kristen Tamm, Olja Voronova, Reet Loderaud, Erkki Targo, Silver Kaljula, Sten Arvi, Oskar Harding, Kadri Varblane (Eesti Draamateater), Gerda-Katrina Samm (Rahvusooper Estonia), Pirge Sildmaa (Eesti Televisioon), Eero Druus, Margus Terasmees ja kõik teised, kes aitasid jõuda paljude vajalike esemeteni!


Memm / Foto: Sasha Heifets

Memm

Helistan enne külla minemist ette. Ütlen, et hüppan korraks läbi. „Hüppan läbi“ on just see väljend, mida ma kasutan. Üritan märku anda, et täna ma väga kauaks ei saa jääda. Mulle meeldib memme külastada, aga viimasel ajal teen seda paljuski ka kohusetundest, see nõuab teatud pingutust, eneseületust. Vahel olen isegi luisanud, et mul on kuhugi kiire, et pean tunni aja pärast juba teises kohas olema. Ulatan memmele kimbu lilli. Mööda Kalevi tänavat tulles hakkasin tundma mingit imelikku lõhna, magusat õielõhna. Mõtlesin, et imelik küll, kas sügisel tõesti õitseb midagi niiviisi. Siis tuli üks tüdruk meie koolist ja ma küsisin, mis lõhn see võiks olla. Ta ütles, et see on ju laibalõhn. Mina õppisin siis veel Lina tänava koolis, seal kus praegu asub Karlova gümnaasium. Me jõudsime Pargi ja Kalevi tänava nurga peale ja see lõhn muutus nii tugevaks, et pani iiveldama. Sillutis oli üles võetud ja kõnnitee peal lebasid surnukehad. Memm paneb lilled vaasi: „Sul on kindlasti kõht tühi, viskan midagi pannile!“ Kunagi oli meil hoopis puuküttega pliit ja korteri peale olid puukuurid. Ja meie, kangemad meist, kauplesime välja ühe kuuri, kuhu tegime oma punanurga. Panime Lenini, või ikka Stalini portree ka üles. Ja talvel ronisime sellesamuse kuuri katusele ja lasime liugu, otse lumehange. „Räägi, kuidas sul siis läinud on!“ Ma viskan muna pannile. Kui ma veel väike olin, kinkis vanaema mulle sünnipäevaks muna. Andis ühe keedumuna ja ütles, et see on sulle. Ja mina olin nii õnnelik. Panin muna põlletaskusse ja jooksin õue. Ja lihtsalt jooksin ja jooksin ja jooksin. Ma ei julgenud muna süüagi. Oli sõja aeg ja mina olin muidugi veel väike. „Kas sul kodus sooja ikka on?“. Me istume lauda.

“Memm” on intervjuude põhjal valminud lavastus lastelaste ja vanavanemate suhtest.

⬛ TÄHELEPANU

Memmele külla tulles peab välisjalanõud ukse taha jätma! Võta kaasa sussid või pane jalga sokid, millega end mugavalt tunned. Etenduse kestel suitsetatakse ja tekitatakse ka teisi lõhnu.

⬛ AITÄH

Genialistide Klubi, Jaan Kroon, Vaibaparadiis, Epp Peedumäe, Tartu Uus Teater, Henry Griin, kõik intervjueeritud vanavanemad ja lapselapsed.

⬛ TOETAJAD

Eesti Kultuurkapital, Tartu Kultuurkapital, Tartu linn

⬛ ESIETENDUS

12. septembril 2020 Genialistide Klubis Tartus